SEO

SEO (Search Engine Optimalisation)

Over SEO

 SEO (Search Engine Optimalisation) omvat alle activiteiten om de content van je website of webshop beter vindbaar te maken in Google. Klinkt goed… maar waar precies te beginnen in de overload aan informatie en tips? En wat zijn de prio’s voor een goede vindbaarheid van jouw Magento of WordPress webshop?

Met Magento of WordPress als ecommerce platform, beschik je al over een SEO vriendelijke basis. Bovendien lenen beide oplossingen zich uitstekend voor een verder optimalisatie van jouw vindbaarheid binnen de zoekmachines. Stapsgewijs aan de slag met SEO:

SEO analyse

Begin bij het begin. Hoe scoort je webshop op dit moment op SEO? Een SEO analyse kan een doeltreffende manier zijn om de status van jouw webshop in kaart te brengen en verbeterpunten te signaleren. Hoe scoor je op on-site zaken als keyword dichtheid, metadescriptions en laadtijd? Maar ook, hoe vaak wordt je site geïndexeerd en welke pagina’s worden het beste bezocht (off-site). Op basis van deze resultaten formuleer je actiepunten en ga je aan gericht de slag met de SEO optimalisatie van je webshop.

Deze verbeteringen zullen in de praktijk veelal betrekking hebben op technische aspecten , het publiceren en inrichten van je content en het optimaliseren van je linkprofiel. Zaken waarmee je tijdens de bouw van je webshop dus al zoveel mogelijk rekening houdt:

SEO en techniek

  • Houd met het aanmaken en inrichten van je pagina’s rekening met zaken waar zoekmachines van houden: een begrijpelijke URL-structuur, logische interne links, een duidelijke sitestructuur.
  • Zorg voor een snelle webshop. Een webshop met een snelle laadtijd rankt beter binnen zoekmachines. En dat niet alleen: bezoekers zijn geneigd minder snel een website te verlaten en eerder over te gaan tot conversie. Vooral voor webshops met veel producten en images een belangrijk punt dat voldoende aandacht verdient.
  • Je webshop geschikt maken voor alle mobile devices? Gebruik een responsive webdesign. Google waardeert een responsive webshop hoger dan een aparte ‘mobiele website en hiermee scoor je hoger in de natuurlijke zoekresultaten.
  • Door enkele technische aanpassingen te laten doen op je installatie, zorg je voor nog meer SEO rendement. Bovendien kun je binnen het CMS systeem van jouw webshop je instellingen verder optimaliseren. Lees in ons blog meer over specifieke SEO instellingen voor Magento en voor WordPress.

SEO en contentmarketing

Contentmarketing biedt ook voor webshops nieuwe kansen. Met het creëren en publiceren van waardevolle content verstevig je de relatie met je klanten, bouw je aan je merk en rank je hoger in de zoekmachines. Dé weg naar meer traffic en conversie!

Content tips voor ondernemers die online verkopen:

  • Gebruik voor je productaanbod en je productomschrijvingen zoekwoorden waarop je gevonden wil worden. Verplaats je hierbij in het taalgebruik van je doelgroep. Met welke keywords zouden zij je producten of diensten zoeken? Moeite om je zoekwoorden te bepalen? Gebruik zoekwoordentools om je zoekwoorden strategie te bepalen.
  • Schrijf heldere en creatieve teksten. Hiermee blijf je beter ‘hangen’  bij bezoekers én verbeter je je positie binnen Google.
  • Zorg voor voldoende tekst op je pagina’s. Google houdt van veel tekst. In de meest ideale situatie bevat je home minimaal 350 woorden en je achterliggende pagina’s 500 woorden. Voor een webshop kan dit lastig zijn omdat niet elk product evenveel tekst en uitleg behoeft. Door voldoende content toe te voegen aan achterliggende pagina’s maak je dit goed. Deel op deze pagina’s informatie over de branche of andere aanverwante zaken die relevant zijn voor je bezoekers en hun aankoopproces. Gebruik ook hier weer voldoende relevante zoektermen.
  • Creëer een blog waarin je waardevolle kennis deelt en interactie aangaat met je (potentiële) klanten. Door effectief te bloggen krijg je meer relevante bezoekers en realiseer je meer conversie.
  • Plaats reviews op je webshop. Dit is unieke content die je onderscheidt van de concurrentie. Daarbij vergroten klantbeoordelingen het vertrouwen van andere consumenten in je webshop en je producten.

SEO en (natuurlijk) linkprofiel

Het optimaliseren van je linkprofiel is een belangrijk onderdeel van je SEO-strategie. Het heeft alles te maken met het genereren van links vanaf gerelateerde externe webpagina’s naar gerelateerde pagina’s op de eigen website.  Dit doe je om jouw webshop beter onder de aandacht brengen bij potientiële klanten en hoger te scoren in de zoekmachines zoals Google. Het verkrijgen van goede links naar je webshop is vaak een lastig en tijdrovend proces, maar mits goed aangepakt blijft het resultaat niet uit.

Go(ogle)natural! Met de laatste algoritme updates van Google  is de kwaliteit van een link steeds relevanter geworden. De Google Penguin Update staat geen gemanipuleerde linkprofielen meer toe. Een goede vindbaarheid van jouw webshop is niet langer gebaseerd op het totaal aantal links, maar hangt af van een natuurlijk linkprofiel.

Online ondernemers verbeteren hun natuurlijke linkprofiel op de volgende manieren:

Zorg voor relevante links

Als online schoenenverkoper heb je geen baat bij een link die afkomstig is van een financiële dienstverlener. Blijf bij relevante, aanverwante business. Een link op bijvoorbeeld een succesvolle kledingwebshop past veel meer in jouw straatje. Relevante links worden hoog gewaardeerd door Google.

Varieer met je anchorteksten

De anchortekst is de klikbare tekst van een link. Deze informeert Google en de bezoeker over (inhoud van) de pagina achter deze link. De anchortekst  bevat vaak relevante zoekwoorden waarmee je hoog wilt ranken met de pagina waarnaar je verwijst.

Om aan een natuurlijk linkprofiel te voldoen is variatie in anchorteksten erg belangrijk. Uit een studie blijkt zelfs dat websites met backlinks die dezelfde anchortekst hadden, veel minder goed rankten dan websites met backlinks die juist heel gevarieerde anchorteksten hadden. Probeer met je teksten dus te af te wisselen met synoniemen, gebruik ook omschrijvingen die niet direct verwant zijn aan je product of gebruik je website url.

Gebruik ook nofollow links

Een nofollow link is een link die niet gevolgd wordt door Google. Er wordt hier geen waardering van de linker naar de gelinkte site  overgebracht. Hoe kan een nofollow link dan toch bijdragen aan een hogere ranking?  

Als volgt: het gebruik van backlinks die allemaal ‘dofollow’ zijn (en dezelfde anchortekst hebben), komen niet natuurlijk over voor Google. Door ook  nofollow links aan te maken creëer je een geloofwaardig en natuurlijk linkprofiel. Dit wordt hoog gewaardeerd door Google. En hiermee verbetert je je positie binnen de zoekmachine.

Zorg voor IP en domein diversiteit

Als de meerderheid van je linkjes van één server komt waardeert Google dit niet als positief. Zorg er dus voor dat je inkomende links genereert van meerdere IP-adressen. Dit geldt ook voor de domeinen waarop je linkjes te vinden zijn; beter 3 linkjes op 3 verschillende domeinen, dan zes op één domein.


Een goede aanpak van SEO betaalt zich uit op lange termijn. Zie het als een waardevolle investering die geleidelijk aan zorgt voor nieuwe bezoekers en meer conversie. Door hard te blijven werken aan je webshop blijft resultaat niet uit.

Zelf doen of een specialist inschakelen? Met Magento en WordPress als basis, kunnen veel SEO verbeteringen prima intern gerealiseerd worden. Andere technische aanpassingen worden, door hun specialistische aard, beter door een ecommerce partner uitgevoerd.

Laten we samen kijken op welke manier eCommerce24 haar kennis en ervaring kan inzetten om uw SEO te verbeteren.

Contact

Labels van de QualityFocus groep: