6 simpele SEO tips voor Magento
Magento biedt standaard een aantal mogelijkheden om de SEO (Search Engine Optimalisation) te optimaliseren. Deze zijn vrij eenvoudig in te zetten en dragen bij aan een hogere ranking binnen de Google zoekmachine. 6 SEO tips voor Magento:
1 – Maak URL’s duidelijk en begrijpbaar
De basisregel: gebruik geen vreemde tekens in URL’s en gebruik je voornaamste keywords in de URL.
Magento biedt echter meer opties ter verbetering van de URL’s. Ga in de backend naar Systeem => Configuratie => Web om deze instellingen te kunnen maken.
1 – Zet bij “Winkelcode aan URL’s toevoegen” de waarde op Nee
2 – Zet bij het onderdeel “Gebruik webserver-rewrites” de waarde op JA. Deze herschrijft de URL zo dat de index.php aan het einde ervan komt te vervallen.
2 – Sta zoekmachines toe je webshop te indexeren
Standaard staat deze waarde correct ingesteld maar het kan nooit kwaad deze nog eens te controleren. Door deze waarde op INDEX, FOLLOW in te stellen wordt zoekmachines toestemming gegeven de website te indexeren.
3 – Gebruik metadata
Niet zozeer van invloed op de “ranking factor”, echter kan het er wel voor zorgen dat een gebruiker vanuit de resultaten doorklikt naar de webshop of misschien toch kiest voor het eerstvolgende resultaat omdat deze een verleidelijkere tekst presenteert. Vul hier dus altijd relevante informatie die de gebruiker verleidt tot doorklikken vanuit de zoekresultaten.
4 – Voorkom ‘duplicate content’
Dubbele content draagt niet positief bij aan de “ranking” binnen de zoekresultaten en dus is het altijd verstandig dit zoveel mogelijk te voorkomen. Omdat Magento bij bijvoorbeeld het gebruik van filters een geheel andere URL genereert is een product via meerdere URL’s te benaderen, gevolg is dat de zoekmachine of een variant kiest en de rest laat vallen of dat de pagerank verdeeld wordt over meerdere pagina’s.
Een simpel voorbeeld,
- De originele URL is: http://www.magentowinkel.nl/product.html
- De URL met sortering op positie geeft: http://www.magentowinkel.nl/product.html?dir=asc&order=position
- De URL met sortering op naam geeft: http://www.magentowinkel.nl/product.html?dir=asc&order=name
- De URL met sortering op prijs geeft: http://www.magentowinkel.nl/product.html?dir=asc&order=price
Allemaal verschillende URL’s voor één en hetzelfde product. Door ‘canonical urls’ te gebruiken wordt zoekmachines altijd een consistente URL structuur aangeleverd. Het is dus altijd aan te raden deze instelling te maken. Je vind hem onder Systeem => Configuratie =>Catalogus => Search Engine Optimalisatie (SEO)
5 – Creëer een sitemap en dien deze in bij Google webmastertools
Door een sitemap aan te maken en deze in te dienen bij Google Webmastertools breng je Google middels een gestructureerd document op de hoogte van bijvoorbeeld nieuwe producten en categorieën. Magento heeft de standaard de mogelijkheid tot het aanmaken ervan, men hoeft hem alleen in te schakelen. Vergeet overigens niet een eerste sitemap aan te maken onder Catalogus => Google Sitemap
6 – Gebruik Google Analytics
Meten is weten. Open dus een Google Analytics account en voer je tracking code in binnen Magento om zo bezoekersstatistieken te verkrijgen en door slimme analyse te zien wat wel en niet werkt binnen de webshop.